13 mei Fleur Albers: ‘Meer aandacht voor vakevaluaties en opleidingscommissies’

Iedere werkdag stelt Letteren Vooruit één van haar kandidaten voor de komende faculteitsraadverkiezingen voor. Vandaag onze nummer 3: Fleur Albers.

Wie ben je en wat is je achtergrond?
Mijn naam is Fleur Albers en ik ben 21 jaar oud. Ik ben geboren in Zwolle, maar ik ben opgegroeid in Wesepe en ik ging in Raalte naar de middelbare school. Op dit moment zit ik in het derde jaar van de bachelor Geschiedenis. Naast mijn studie heb ik diverse bijbanen. Ik werk als studentambassadeur voor mijn opleiding en ik zit bij het Studenten Service Centrum achter de balie. Ik ben verder actief bij de studievereniging GHD Ubbo Emmius. Dit jaar ben ik voorzitter van de congrescommissie. In mijn vrije tijd lees ik graag en houd ik van koken, feestjes en reizen.

Wat vind je goed aan de Letterenfaculteit?
Een van de redenen waarom ik aan de Rijksuniversiteit Groningen ben gaan studeren is de jonge en gezellige stad. De Letterenfaculteit is gevestigd op een mooie, centrale locatie in de binnenstad van Groningen. Daarnaast is de kwaliteit van het onderwijs aan de Faculteit der Letteren goed en de laatste jaren is dit zelfs verbeterd. Er worden goede studieprogramma’s aangeboden en met de invoering van het nieuwe minorenstelsel wordt hier een extra impuls aan gegeven. Persoonlijke begeleiding is daarnaast iets waarmee de faculteit zich profileert. Eerstejaarsstudenten krijgen  bijvoorbeeld een mentor toegewezen die hen begeleidt tijdens het eerste studiejaar.

Wat zou je willen verbeteren aan de Letterenfaculteit?
Het onderwijs aan de Faculteit der Letteren is kwalitatief goed en dit moet op peil blijven. Goed onderwijs begint bij vaardige en enthousiaste docenten. Docenten die bij vakevaluaties op bepaalde punten slecht scoren, moeten de mogelijkheid krijgen zich op deze punten te verbeteren door bijvoorbeeld een talencursus te volgen. Docenten dienen zich daarnaast ook aan regels te houden. Nakijktermijnen moeten bijvoorbeeld worden nageleefd. Het opnemen van hoorcolleges biedt studenten de mogelijk zich extra goed voor te bereiden op een tentamen. De universiteit kan op deze manier ook laten zien met de tijd mee te gaan.

Wat wil je bereiken voor je medestudenten?
De inspraak van de student moet vergroot worden. Dit kan door met medestudenten in gesprek te gaan en hen via het panel van Letteren Vooruit inspraak te geven in de Faculteitsraad. Studenten kunnen echter ook zelf actie ondernemen en daar wil ik mij dit jaar ook graag voor inzetten. De vakevaluaties moeten vaker ingevuld worden en er moet vervolgens serieuzer worden omgegaan met de resultaten hiervan. Daarnaast moeten opleidingscommissies beter gehoord worden. Studenten moeten verder beter geïnformeerd worden over veranderingen op de faculteit, zodat zij hun mening vervolgens goed kunnen onderbouwen.

Wat zijn je ambities voor de toekomst?
Ik hoop aankomend jaar mijn bachelor af te ronden. Na mijn bachelor wil ik graag een master volgen die is toegespitst op bestuur en/of politiek. Tijdens mijn studie wil ik alvast meer werkervaring opdoen door bijvoorbeeld het lopen van een stage. Na volgend jaar hoop ik meer ervaring te hebben opgedaan in de medezeggenschap, meer inzicht te hebben gekregen in het reilen en zeilen van de faculteit en echt wat te hebben bereikt voor de Letterenstudent! Een betere communicatie naar de student toe, meer inspraak voor de student en het op peil houden van de kwaliteit van ons onderwijs zijn zaken waar ik mij aankomend jaar voor in wil zetten!

Geen reacties

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.